Wat is de Hoorvragenlijst?De vragenlijst is sinds januari 2013 onderdeel van het nieuwe protocol voor Hoorzorg, vastgesteld door Zorgverzekeraars Nederland. Wanneer u een hoortoestel nodig heeft, helpt uw audicien met het doorlopen van de nodige stappen om het juiste hoortoestel te kiezen. De eerste stap is de vragenlijst. Deze is bedoeld om goed inzicht te krijgen in uw gehoorprobleem en om de hooroplossing aan te laten sluiten bij uw persoonlijke situatie. Daarna zal de audicien een uitgebreide hoortest afnemen waarbij zowel een toonaudiogram (piepjestest), beengeleidingstest en een spraakverstaanbaarheid worden getest.
Wat kan ik verwachten van de vragen?De Hoorvragenlijst bestaat uit enkele algemene vragen (zoals uw geboortedatum en of u al een hoortoestel draagt) gevolgd door 33 vragen die gericht zijn op uw gehoorbeleving. Het is belangrijk dat deze vragen zo eerlijk mogelijk ingevuld worden, het liefst zonder hulp van iemand anders. De vragen brengen verschillende eigenschappen van uw gehoor in kaart: het kunnen lokaliseren van geluid, spraak verstaan in lawaai en stilte, het horen van allerlei geluid en ruistolerantie (stressgevoeligheid en vermoeidheid).Enkele voorbeelden van de vragen die gesteld worden:Kunt u een winkelbediende in een drukke winkel verstaan?Kunt u mannenstemmen van vrouwenstemmen onderscheiden?Hoort u op straat waar zich een toeterende auto bevindt?